• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet

NPFKompetens

  • Hem
  • Om
  • Kontakta oss
Du är här: Hem / Rådgivning / Att anställa personer med Tourettes

Att anställa personer med Tourettes

7 augusti 2025 by NPF Kompetens Lämna en kommentar

Att skapa en inkluderande och förstående arbetsmiljö är nyckeln för att fler personer med Tourettes syndrom ska kunna få och behålla en anställning i Sverige. Genom en kombination av ökad kunskap hos arbetsgivare, individuella anpassningar och tillgång till rätt stöd kan utmaningarna minskas och styrkorna hos dessa individer tillvaratas.

Personer med Tourettes syndrom (TS) möter ofta för gruppen unika utmaningar på arbetsmarknaden. Syndromet, som kännetecknas av ofrivilliga rörelser och ljud som kallas tics, vilket ofta möts med missförstånd och fördomar. då det ofta saknas kunskap om denna osynliga diagnos.

En vanligt utlösande faktor är stress, vilket ofta ger effekten att ticsen kan förvärras, vilket gör en trygg och förutsägbar arbetsmiljö avgörande. Många med TS har även andra neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) som t.ex ADHD eller tvångssyndrom (OCD), vilket kan addera ytterligare ett lager av komplexitet.

Ofta behövliga arbetsplatsanpassningar

Att skapa en flexibel och stöttande miljö är grundläggande för att personer med Tourette ska kunna prestera och trivas.

  • Flexibla arbetstider för att hantera perioder med fler eller färre tics
  • Tillgång till ett tyst rum eller pausplats för att få återhämta sig vid behov
  • Ergonomiska hjälpmedel som ståbord eller avskärmade arbetsplatser
  • Möjlighet att jobba hemifrån vid svårare tic-perioder

Arbetsgivarens roll: Kunskap och anpassning

En av de största trösklarna är bristande kunskap hos arbetsgivare och kollegor. Genom att skaffa sig grundläggande förståelse för vad Tourettes syndrom är och hur det kan yttra sig, kan många missförstånd undvikas. Det är viktigt att komma ihåg att tics är ofrivilliga och inte ett tecken på nonchalans eller dåligt uppförande.

Framgångsrika strategier för arbetsgivare innefattar :

  • Öppen dialog: Skapa ett klimat där den anställde känner sig bekväm med att prata om sin funktionsnedsättning och sina behov, utan rädsla för att bli dömd. Samtalet bör fokusera på hur arbetsplatsen kan anpassas för att medarbetaren ska kunna prestera på topp.
  • Individuella anpassningar: Behoven varierar stort från person till person. Några exempel på effektiva anpassningar kan vara:
    • Flexibilitet i arbetsmiljön: Möjlighet till ett eget rum eller en lugnare arbetsplats kan vara avgörande för att minska stress och därmed tics. För den med motoriska tics kan en placering där man inte stör andra vara att föredra, medan den med vokala tics kanske föredrar att sitta där färre hör.
    • Anpassade arbetsuppgifter och tider: Tydligt avgränsade arbetsuppgifter och möjlighet till flexibla arbetstider eller fler pauser kan minska stressen. Att undvika ständiga avbrott och en alltför hög arbetsbelastning är ofta hjälpsamt.
    • Minskad stress: Att skapa en förutsägbar och strukturerad arbetsdag med tydliga instruktioner och förväntningar kan vara mycket effektivt.

Policy och förebyggande av diskriminering

HR och företagsledningen behöver som oftast göra ett förarbete som innebär att det måste finns en inkluderande policy som säkerställer att chefer måste skapa förutsättningar för att alla skall kunna ha samma rättigheter och att de efterlevs i praktiken så att en stigmatisering motverkas i verksamhetens operativa arbete. Detta innebär att :

  • Tydlig diskrimineringspolicy som inkluderar neuropsykiatriska diagnoser
  • Rutiner för anpassningsförfrågningar och individuell planering
  • Uppföljningssamtal för att justera stöd efter behov
  • Klara rutiner för hantering av klagomål och konflikter

Stöd och utbildning för chefer och kollegor :

Kunskap om Tourette minskar fördomar och skapar trygghet i teamet. För att detta skall kunna vara praktiskt möjligt så behövs det återkommande :

  • Genomgångar av Tourette-syndromets karaktär och tic­variationen
  • Workshops om kommunikation och stresshantering
  • Tillgång till extern konsultation via företagshälsovård eller specialist
  • Mentorprogram där kollegor får praktisk vägledning

Tips för arbetssökande och anställda:

  • Var förberedd: Fundera igenom vilka anpassningar som skulle underlätta för dig i en arbetssituation.
  • Fokusera på lösningar: När du pratar med din arbetsgivare, presentera inte bara utmaningarna utan även förslag på lösningar.
  • Ta hjälp av stödorganisationer: Riksförbundet Attention har checklistor och råd för hur man kan prata med sin arbetsgivare.

Stöd som skall kunna inhämtas från samhället

Arbetsförmedlingen erbjuder flera stödinsatser för personer med funktionsnedsättning som påverkar arbetsförmågan. Det kan handla om:

  • Lönebidrag: En ekonomisk kompensation till arbetsgivaren för att täcka eventuella merkostnader som anpassningar kan medföra.
  • Hjälpmedel på arbetsplatsen: Bidrag till hjälpmedel som kan underlätta arbetet.
  • SIUS-konsulent (Särskilt stöd för introduktion och uppföljning): En stödperson som kan hjälpa till med introduktionen på en ny arbetsplats.
FacebookEmailLinkedInWhatsApp

Relaterade inlägg:

  1. Likheter & Olikheter mellan NPF-diagnoser
  2. Begreppet neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF)

Arkiverad under: Rådgivning Taggad som: NPF, Tourettes

Läsarkommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Primärt sidofält

Socialt

  • Facebook

Språk

Copyright © 2025 · NPFKompetens